10 mars 2011

Får jag presentera Mergus merganser.....

Storskraken
Jag tillbringa många timmar på isen c:a 250 meter från vår stuga i Luvos (5 mil väste om Jokkmokk, under fjället Jarre). Än så länge har jag bara 6 gräsänder (som övervintrat), en storskrake (hane), som dök upp för en vecka sedan och så strömstararna.....
Storskraken verkar mycket skygg, har inte alls lyckats komma nära. Men i dag när jag hade parkerat mig på isen, liggande på ett renskinn mellan några stora stenar för att vänta på att någon strömstare skulle råka slå sig ner i närheten, får jag i ögonvrån se den vita snyggingen komma glidande i strömfåran.......
Lite fakta ur Nordens Fåglar:
En av de största änderna (66 cm) . Elegant byggd, slank och långsträckt med lång tunn näbb. Häckar första gången vid 2 års ålder i par som endast varar under en häckning, hävdar inte revir, varför flera honor kan häcka nära varandera.
Boet placeras i trädhål, bland klippblock, under hus och i bland även under täta granar eller enbuskar. Utnyttjar gärna uppsatta holkar.
De 8-10 äggen läggs i början av april och ruvas i c:a 30 dagar. Ungarna är flygfärdiga vid 61-70 dagars ålder. Hannarna lämnar häckningsbestyren åt honorna.
Söker föda genom att dyka, fångar fisk, framför allt i storleken upp till 10 cm.
Flyttar i slutet av september-november till mellersta och västra Europa och återkommer från mars till början av maj.
Här får ni titta på min Herbert.........

1 kommentar:

  1. Fina bilder och med en härlig omgivning. Fint med det låga perspektivet.

    SvaraRadera